نگاهی گذرا به مساله خواب و پاسخ به شبهات فرقه احمد الحسن

خواب و خواب سازی همیشه وسیله ای برای مدعیان دروغین جهت جعل اعتبار برای خود و ادعاهای آنان بوده است.
بهائیت ، قادیانیه و…..همه به آن استدلال کرده اند.
احمد بصری نیز از قافله سربازان شیطان جا نمانده و از این وسیله بی بهره نگشته است.
این درحالی است که اهل بیت عصمت و طهارت فرموده اند که دین خدا بسیار عزیز و بزرگوار تر از آن است که با خواب ثابت شود.
عَنِ اِبْنِ أُذَیْنَهَ عَنْأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: مَا تَرْوِی هَذِهِ اَلنَّاصِبَهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فِیمَا ذَا فَقَالَ فِی أَذَانِهِمْ وَ رُکُوعِهِمْ وَ سُجُودِهِمْ فَقُلْتُ إِنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّ أُبَیَّ بْنَ کَعْبٍ رَآهُ فِی اَلنَّوْمِ فَقَالَ کَذَبُوا فَإِنَّ دِینَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرَى فِی اَلنَّوْمِ
«عمر بن اذینه گوید: امام صادق فرمود: این ناصبىها چه روایت مىکنند؟عرض کردم: قربانت گردم! در مورد چه چیزى؟ فرمود: در مورد اذان، رکوع و سجودشان.عرض کردم: آنها مىگویند: ابىّ بن کعب آنها را در خواب دیده است. آن حضرت فرمود: دروغ مىگویند؛ زیرا دین خدا گرامىتر از آن است که در خواب دیده شود. »
الکافی , جلد۳ , صفحه۴۸۲
البته ممکن است بگویند که این در پاسخ به خواب اهل سنت می باشد نه خواب شیعیان.
که در جواب میگوییم: امام صادق S دارند قاعده کلی بیان میکنند و میفرمایند دین خدا در خواب ثابت نمی شود و نمیفرمایند که دین خداوند با خواب اهل سنت ثابت نمی شود.
همچنین اهل بیت فرموده اند که شیطان قدرت خواب سازی را دارد
عن أبی بصیر عن أبی جعفر ع قال سمعته یقول إن لإبلیس شیطانا یقال له هزع یملأ ما بین المشرق و المغرب فی کل لیله یأتی الناس فی المنام و لهذا یرى الأضغاث.
« ابو بصیر گوید شنیدم امام پنجم مىفرمود ابلیس دسته شیطانى دارد بنام هزع که هر شب میان مشرق و مغرب را پر کنند و بخواب مردم آیند و به وسیله آنان مردم خواب پریشان بینند. » ۱
هنگامی که شیطان توانایی خواب سازی را برای ما دارد ما چگونه میتوانیم خواب را یک دلیل شرعی میدانیم؟
احمد بصری و اتباع او برای اثبات حجیت خواب به یک سری روایت استدلال میکنند که یا سند آن داری مشکل است و یا متن آن و یا اصلا روایت هیچ ربطی به مدعای آنها ندارد. که اکنون به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم و پاسخ میدهیم:
۱- رؤیا الانبیاء وحی
ترجمه: رویای انبیاء وحی هست.۲
جواب: هیچ ربطی به خواب مردم عوام ندارد و مربوط به حجیت خواب پیامبران میباشد که وحی هست نه همه مردم.
۱- بحارالانوار جلد ۵۸ صفحه ۱۵۹ ۲- امالی طوسی ص۳۳۸
۲- رسول الله ص قال من رآنی فی المنام فقد رآنی فإن الشیطان لا یتمثل بی فی نوم و لا یقظه و لا بأحد من أوصیائی إلى یوم القیامه
ترجمه: پیامبر فرمودند : « هرکس مرا در خواب ببیند خود شخص مرا دیده است و شیطان نمیتواند به شکل من و یا یکی از اوصیائم تا روز قیامت در خواب و یا بیداری در بیاید. »
جواب: ما هیچ نزاعی بر سر اینکه شیطان نمیتواند به شکل پیامبر ص و اوصیا ع ایشان نمیتواند دراید نداریم. لکن اشکال ما این است که مگر ما اکنون پیامبرص را دیده ایم که کسی را که در خواب ببینم و بگوید من پیامبر ص هستم را یقین کنیم همان پیامبر است⁉ در این روایت تنها چیزی که نفی شده است این است که شیطان به شکل پیامبرص و ائمه در نمی آید ولی نگفته است که شیطان حتی ادعا هم نمیتواند بکند که پیامبر است . لذاست که شیطان میتواند با شکل یزید یا معاویه در خواب شخصی بیاید و بگوید من پیامبر هستم!! پس این دلیل نیز ساقط هست.
همانگونه که در روایات نیز داریم که افرادی شیطان را میدیدند و گمان میکردند که او نعوذبالله یکی از ائمه اطهار می باشد

( کتاب سلیم ج۲ص۸۲۳)
ترجمه :
« زراره میگوید: امام صادق به من فرمود: در رابطه با حمزه به من بگو ، آیا فکر میکند که پدرم نزد او می آید؟عرض کردم: بله ایشان فرمودند : به خدا قسم دروغ میگوید پدرم نزد او نیامده است بلکه شیطانی به نام المتکون به نزد وی می آید.بلیس یکی از شیاطیان به نام المتکون را مأمور کرد که با هر صورت و شکلی که میخواهد به به نزد میرود چه به صورت بزرگ و چه به صورت کوچک…و به خدا قسم به صورت پدرم نمیتواند بیاید….»
یعنی:
شیطان نمیتواند به صورت اهل بیت بیاید اما میتواند در خواب و یا حتی بیداری به شکلی بیاید و خود را به جای امام بزند مثلا خود را به شکل مردی نورانی با لباس سبز و…بزند و به فرد خوابیده القاء بکند که او یکی از اهل بیت است.اکنون اتباع احمد که چهره واقعی اهل بیت را ندیده اند ، از کجا متوجه میشوند که این المتکون است که به خواب آنها آمده است یا خیر؟
روایه بشیر الدهان
عن بشیر الدهان عن أبی عبد الله ع قال: قلت له إنی رأیت فی المنام أنی قلت لک إن القتال مع غیر الإمام المفروض طاعته حرام مثل المیته و الدم و لحم الخنزیر فقلت لی هو کذلک فقال أبو عبد الله ع هو کذلک هو کذلک.
ترجمه: « بشیر دهان گوید به امام صادق عرض نمودم که من در خواب دیدم که به شما عرض میکنم : جنگ با غیر از امام مفترض الطاعه حرام است همانند مردار و خون و گوشت خوک و شما به من فرمودید : همینگونه است . پس امام صادق به من فرمود : همینگونه است همین گونه است »
کافی ج۵ص۲۳
اتباع احمد بصری میگویند امام صادق در اینجا خواب یک انسان عادی را تایید کرده است پس خواب حجت است!
پاسخ: در اینجا خود معصوم وجود دارد و خواب او را تایید کرده است. اما این روایت الان صادق نیست زیرا معصومی در بین ما وجود ندارد که صحیح و سقیم خواب های ما را برایمان بیان کنند.
نکته: ممکن است بگویند اکنون احمد بصری معصوم است و دارد تایید میکند!! که در پاسخ میگوییم عصمت احمد بصری اول الکلام می باشد. شما اول ثابت کنید معصوم است بعد به این روایات استدلال کنید بر علیه ما. و این دور واضح هست که شما میخواهید امامت احمد را با خواب ثابت کنید و حجیت خواب را مستند به امام بودن احمد کنید.!!
یعنی ما به همبوشی ها میگیم که چه کسی گفته احمد امام است ؟ میگویند خواب دیدیم ..میگوییم چه کسی خواب شما را تایید کرده ؟میگن احمد امام هست و تایید کرده ! میگیم کی گفته احمد امام هست که الان بخواد تایید کنه؟ میگن خواب دیدیم!!!و همینجوری دور حاصل میشود….شما اول امامت احمد را ثابت کنید و سپس به تاییدات او احتجاج کنید …
شبهه : اسلام اوردن حضرت نرجس به واسطه یک خواب!
پاسخ :
۱- اولا : این روایت را شیخ صدوق در کمال الدین نقل کرده است و روایان سند ان بالااستثناء همه گی مجهول هستند.
۲- ثانیا: این روایت مشتمل بر مضامین عجیب و غریب می باشد که به دور از شأن وجود با عظمت مادر حضرت ولی عصر (عج) می باشد. که به چند مورد از انها اشاره میکنیم:
الف) توصیف حرکات حضرت نرجس سلام الله علیها توسط بشر الخناس:
و انصرفت بها إلى حجرتی التی کنت آوی إلیها ببغداد فما أخذها القرار حتى أخرجت کتاب مولاها ع من جیبها و هی تلثمه و تضعه على خدها و تطبقه على جفنها و تمسحه على بدنه
ما این بانویه عظیمه گرانقدر مقدس « روحی فداها» را تنزیه میکنیم از اینکه صورت مبارک خود و حرکات خود را در مقابل یک نامحرم نمایان کند.
ب) نقل کلامی عاشقانه توسط این بانوی جلیله برای یک نامحرم:
جفوتنی یا حبیبی بعد أن شغلت قلبی بجوامع حبک
و هیچ شیعه ای نمیتواند تصور کند که بانوی مقدس و جلیله و عفیه ای چون ایشان یک چنین سخنی که فقط بین زن و شوهر در خلوت گفته میشود را برای یک نامحرم اجنبی بازگو نماید.
نکته: ممکن است اتباع احمد بگویند که بشر خناس-که مجهول است= از حواریون اهل بیت بوده است و حضرت نرجس او را غریبه نمیدانستند.!! در حالی که این حرف باید اثبات شود!! اگر هم ثابت شود که بشر از حواریون اهل بیت می باشد باید عرض کرد که این سخن حضرت نرجس طبق روایت قبل از ازدواجش با امام حسن عسکری می باشد و هنوز حتی وارد خانه امام نشده است و اولین بار بود بشر را میبیند…پس این سخن بسیار بعید است.
الف ) کمال الدین ج۲ص۴۲۰) ب ) کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص: ۴۲۲)
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته